onsdag den 30. januar 2013

Tankernes fangeskab - en pause

Jeg har ikke skrevet herinde længe, og det er jeg egentlig ked af. Men i min pause har jeg lært noget nyt, som jeg mener nok er en del af det, at komme sig over et traume.

For noget tid siden opdagede jeg, at jeg faktisk ikke tænkte over det. Engang tænkte jeg på det cirka en gang i timen. "Nåh ja, det skete jo...." Men så gik der flere dage imellem jeg tænkte på det. Jeg tog derfor en pause fra bloggen. Jeg ville nyde den frihed, at være fri fra det fangeskab, som mine tanker holdte mig i.

Jeg kan snakke om ting uden forstyrrelser, som før ville få mig til at tænke på overgrebene.

Det er min erfaring, at en pause er vigtig. I skal igennem hele det med at bearbejde det, lære at leve med det og så videre. Men når der går en dag I ikke tænker på det, så tag det som en positiv ting. Tving ikke tankerne frem.
Så længe det ikke er benægtelse, er det positivt.

Et andet tegn på fremgang er også, at jeg sover bedre. Jeg kan ikke udtale mig om dette gælder folk generelt. På grund af min sygdom er min søvn meget ujævn. Men jeg har mindre mareridt - og de jeg har, handler ikke om min krænker eller hvad der skete.

Før var jeg også i tvivl om, hvorvidt jeg skulle fortælle det til mine forældre. Nu føler jeg ikke den tvivl mere. Jeg har ikke et behov for, at de ved det. Skulle de finde ud af det, har jeg det okay med det.
Hvis man føler et behov for det, skal man selvfølgelig fortælle det. Men jeg tror ikke på, at forældre bare skal vide alt. Efter min mening, er det en gammeldags og naiv tankegang. Ligesom at alle forældre elsker deres børn.

Hvis det skete i fortiden og du er kommet videre, er der ikke behov for, at I fortæller det til familien. Når der er godt noget tid og du har distanceret dig fra det, kan du nemmere tage stilling til det. Du skal ikke vælge ikke at sige det, bare fordi du ikke tør.

Jeg kan desværre ikke rigtig forklare, hvad I skal kigge efter, for at beslutte jer. Men jeg føler det bare. Det føles rigtigt, og jeg føler intet "bare de vidste det", intet stress eller noget.

Så der vil nok ske en masse nyt, som jeg kan fortælle om. Bare husk, at det jo er mine personlige oplevelser. Det gælder ikke for alle.

Så må I have en fortsat god vinter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar